torsdag, maj 10, 2012

Snickerskage

Min nye yndlings-kage!

Den var godt nok meget bedre, end jeg havde håbet på. Og vil da heller ikke ligge skjul på,
at midt i processen, troede jeg det ville blive en kæmpe fiasko. Da den var i ovnen, og
havde fået den tid, den skulle, var den stadig HELT flydende i midten. Så måtte skrue ned
for varmen, og give den næsten dobbelt så lang tid, som forskrevet. Men det lykkedes alligevel,
og den blev super lækker. Dog en lidt tung kage, men smagen var fantastisk - Hvis man vel og mærke 
kan lide Snickers.

Snickerskage - Bund

4 dl sukker
200 gram blødt smør
3 æg
4 dl mel
1 1/2 tsk bagepulver
300 gram salte peanuts

Karamel

1 dl lys sirup
1 dl fløde
50 gram sukker
2 tsk vanilie
2 spsk kakao
200 gram lys chokolade til overtræk.

Pisk sukker og blødt smør sammen til det er hvidt og skummende.
Bland 1 æg i ad gangen, og pisk meget mellem hvert æg - jo mere jo bedre.
Bland mel og bagepulver, og vend det i æggemassen. Hæld dejen op i en smurt form,
ca 23x35 cm, og fordel peanuts over dejen. I den opskrift jeg fulgte stod der
den skulle bages ved 200 grader i 15 - 25 minutter. Da den havde fået 25 minutter, og stadig
var flydende i midten, satte jeg ovnen på 175 grader, for ikke at brænde den helt af. Og vil tro,
den fik ca 20 minutter mere. Så hold øje med kagen.
 Mens bunden bager, blander du alle ingredienserne til karamellen,
i en gryde over jævn varme. Kog det godt igennem, mens du røre.
Det skal koge mindst 8 minutter, men jeg gav mit noget længere, da jeg synes
det var for tyndt. Så kogte det i ca 15 minutter, og så var det helt perfekt, efter
min mening. Lad karamel og bund køle lidt, og hæld så karamellen over bunden.
Når dette er helt afkølet, overtrækker du med chokolade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar